FAM ja Pressireisid

Press ja FAM ireisid on turismisihtkohtade jaoks olulised, kuna need aitavad tõsta sihtkoha tuntust, parandada kuvandit ja meelitada uusi külastajaid.

Reisisihtkohal, nagu Saaremaa, on mitmeid mooduseid enda “pildil hoidmiseks” – turismimessid, reklaamikampaaniad, sotsiaalmeedia jne. Üks turunduse “tööriist” on ka pressi- ja tootetutvustusreisid, mille käigus ajakirjanikud või reisikorraldajad külla kutsutakse.  Selle asemel, et rääkida inimestele, kui tore on Saaremaa, töötab palju paremini, kui nad saarele tuua, et külalised saaksid ise saare võlu kogeda.

Selliseid pressi- ja FAM reise (inglise keeles familiarization trip) võõrustab Visit Saaremaa aasta jooksul koostöös erinevate partneritega kümmekond.

Ajakirjanikke on saartel viimastel aastatel käinud väga erinevatest riikidest. Suurim koostööpartner taoliste reiside korraldamisel on EIS / Visit Estonia. Möödunud aastal tehti reise ka koostöös Eesti Turismifirmade Liidu, Tallinna Sadama, Eesti Kontserdi ja SA Saaremaa Turismiga. Projektide raames on Visit Saaremaa mõned reisid Läti ja Leedu ajakirjanikele korraldanud ka ise ja üksinda. 

Visit Saaremaa - pressireisid - National Geographic ajakirjanik Simon
National Geographic Traveller UK fotograaf Simon Abrukal
Visit Saaremaa - pressireisid
Tulijaid tervitame alati isiklikult ja personaalselt
Visit Saaremaa - Soome ajakirjanike pressireis
Soome ajakirjanikud Kuressaarega tutvumas

Külalised lähedalt ja kaugelt

Reisid on alati koostatud personaalselt tulijate huve silmas pidades. Tõenäosus, et ühe reisi marsruuti saab kasutada ka järgmiste tulijate puhul on väike. Reisikorraldajate külastused on reeglina lühemad ja valikusse satuvad ainult sellised kohapealsed teenused, mida reisikorraldajal on tulevikus võimalik enda klientidele müüa. Seetõttu käiakse nende reiside ajal rohkem oma silmaga üle vaatamas näiteks erinevaid hotelle ja restorane. Ajakirjanike reiside puhul on „mängumaad“ rohkem. Nende puhul on esmatähtsad ehedad kohalikud lood ja inimesed, huvitavad paigad ja kaunid vaated. Reisi eesmärk on jätta tulijale kustumatu emotsioon, mida oma lugejatele artikli näol vahendada.

Tutvumisreiside (FAM-reiside) hooaeg sai 2024 aastal alguse juba veebruaris, mil koostöös Eesti Turismifirmade Liiduga tõime Saaremaale ja Muhusse Norra, Saksamaa, Itaalia, Rootsi ja Austria reisikorraldajad. Märtsis käisid saare reisivõimalusi oma silmaga kaemas erinevate kruiisifirmade esindajad, kes olid siin Cruise Balticu ja Tallinna Sadama kutsel. Maist algas tihedam koostöö Visit Estoniaga, tänu kellele toodi suve jooksul saartele nii Jaapani, Saksamaa kui Šveitsi reisikorraldajad. Kõik tulijad olid Saaremaal kogetust ja pakutust väga positiivselt üllatunud ja näevad Saaremaal potentsiaali pääseda nende reisipakettide valikusse. Varasemad kogemused kinnitavad, et nii mõnegi eelmise hooaja reisi tulemusel on Saaremaa tõesti enda tootevalikusse lisatud.  

Visit Saaremaa - National Geographic Abruka reis
National Geographic Traveller UK reis Abrukale
Visit Saaremaa - Soome reisikorraldjad
Soome reisikorraldajad tutvumas Kuressaare spaahotellidega

Miljon lugemist ühes kuus

Kuigi ajakirjanike pressireisid jäävad enamasti suvisesse perioodi, oli 2024 aastal eriti intensiivne reiside aeg sügis. Visit Saaremaa jaoks algas ajakirjanike võõrustamine mais, kui siinse koduõlle, džinni ja napsu tootmisega käis tutvumas joogikultuurile ja reisimisele pühendatud ajakirja The Tonic esindaja. Juunis Saaremaal ja Muhus ringi sõitnud Rootsi seenioridele suunatud ajakirja PRO Pensionären fookuses olid loodus, mõisad ja spaad. Sellesuviste pressireiside tipphetkeks võib lugeda National Geographic Traveller UK ajakirjanike kolmepäevast reisi Saaremaal, Muhus ja Abrukal. Selle tulemusel on juba ilmunud 10-leheküljeline artikkel ajakirja oktoobri paberväljaandes ning sellele lisaks novembri alguses artikkel ka veebiväljaandes. Reisi olulisuse väljatoomiseks tasub mainida, et ajakirja tiraaž on ligi 60 000 (võrdluseks Eesti suurima tiraažiga ajakiri on veidi üle 20 000 eksemplariga Kroonika). Muljetavaldav on ka National Geographic UK veebiväljaande loetavus, mis küündib üle miljoni lugemiseni ühes kuus.

Klassikalistele ajakirjanikele lisaks on viimastel aastatel järjest olulisemaks muutunud sotsiaalmeedia sisuloojad. Just nende külaskäiguga algas september, kui saarte maitseid käisid avastamas ja kajastamas 8 Rootsi toiduajakirjanikku/sisuloojat. Kui koostöös Visit Estoniaga jõuavad meile enamasti välisajakirjanikud, siis sel aastal käisid SA Saaremaa Turism eestvedamisel Eesti maitsete piirkonnas pakutavaga tutvumas ka Eesti Naise, Kodukirja, Naistelehe, Tiiu, Oma Maitse, Maalehe, Päevalehe ja Naistelehe esindajad.

Oktoobrisse mahtus veel Saksa elustiiliajakirja Seaside Magazine ajakirjaniku reis, mille fookus oli rannikul, rannaaladel ja loodusel. Pressireiside hooajale panid oktoobri lõpus punkti põhjanaabrid. Erinevas vanuses naistele suunatud reisilugusid sellest, kuidas mönusasti Saaremaal spaapuhkust veeta, on peagi oodata Soome väljaannetes Eeva, Gloria, Me Naiset, Matkailulehti Mondo ja Keskisuomalainen.

"Naudime elu" filmimine Archebaldi Keskuses
Kanal 2 "Õhtu" võtted Lõmala sadamas

Pika vinnaga lood

Pressi- ja FAM reisid on küll väga efektiivsed töövahendid turismipiirkonnale, kuid tegemist ei ole kohe ja kiiret mõju toova tegevusega. Reisikorraldajad võtavad sobivuse korral uue sihtkoha müüki enamasti alles 6-12 kuu jooksul. Kiirustama ei kipu ka ajakirjanikud, kellel olenevalt koostööpartnerist on aega enda reisiloo avaldamiseks kuni 12 kuud. Seega on taoliste reiside puhul erakordselt oluline, et kõik nähtu ja kogetu oleks järjepidev ja ka aastaid hiljem tarbitav teenus. 

Välismeedias Eesti ja selle erinevate piirkondade kohta ilmunud kajastustel peab silma peal Visit Estonia, kelle interaktiivselt töölaualt on hea jälgida, kus ja mida kirjutatakse. Ülevaates on kenasti välja toodud ka lugejate arvud ja kajastuse rahaline väärtus. 

Vaata lisaks

Visit Saaremaa logo

Kena, et jõudsid meite uuele veebilehele! Kui midagi ei toimi, palun anna teada: info@visitsaaremaa.ee